Вивчаючи все про човни та двигуни ви все-таки обрали найкращий мотор, змонтували дистанційне керування, встановили акумулятор, під'єднали тахометр.

Що далі? Хочеться увімкнути ходові вогні, ехолот та й багато іншого? Як це зробити правильно?

 

Усіх споживачів струму на вашому човні слід розділити на дві групи: прилади контролю та решта споживачів. 

 

Прилади контролю — це споживачі, які впливають на надійність роботи всієї системи (двигун – акумулятор – зовнішні споживачі).

«Інші споживачі» - підвищують безпеку та комфортність плавання. Тут слід відразу ж зазначити, що ходові вогні ми теж віднесли до інших споживачів через їхню високу потужність і необхідність забезпечення їх роботи навіть при вимкненому двигуні.

Точок підключення споживачів у бортовій мережі глобально може бути дві: пульт дистанційного керування та акумуляторна батарея. Потужність споживачів, що підключаються до пульта ДК, як правило, обмежується 5-ма амперами. При

великих та тривалих навантаженнях можуть вийти з ладу з'єднувальні дроти. До пульта дистанційного керування рекомендується підключати тільки ті прилади, які відповідають за роботу двигуна: тахометр, спідометр, індикатори різного типу (рівня палива, температури, кута нахилу двигуна), вольтметри, амперметри й відповідно, їх підсвічування.

Для живлення інших споживачів від акумулятора слід провести окремі дроти. Перетин проводів визначається сумарним споживаним струмом. Для забезпечення надійності та зменшення втрат, переріз дротів слід вибирати з розрахунку один квадратний "мм" дроту на 5 ампер навантаження.

 

Максимальне навантаження "інших" споживачів обмежується лише струмом віддачі акумулятора. Зазвичай акумулятор місткістю 40 А* год має максимальний струм віддачі 150-200 ампер. Ось тут і криється перша проблема подібної схеми

включення споживачів.

 

Розгляньмо приклад. Схема 1
 

Всі "інші" споживачі мають струм навантаження 10 ампер (120 ватів), і за наявності акумуляторної батареї місткістю в 40 А*год, Ви ризикуєте розрядити свій акумулятор за 4 години і як наслідок взагалі не запустити свій двигун.

Можна збільшити місткість батареї, щоб збільшити термін її роботи. Та варто памʼятати, що батареї мають одну погану властивість: частий та глибокий її розряд досить швидко виводить батарею з ладу. І навіть в неї велика місткість це може не врятувати вас від не запуску двигуна у «віддаленій» точці від вашого причалу.

Для підвищення надійності запуску двигуна дуже часто використовують схему з двома незалежними акумуляторами. Як перемикач батарей використовується перемикач на 4 положення: «Вимкнено», «1», «Все», «2». 

У положенні "Вимкнено" всі акумулятори відключені від двигуна і між собою не пов'язані. У цьому випадку стартова батарея не підключена до жодного зі споживачів і при розряді Батареї 2 ми завжди зможемо запустити двигун.

У положенні «1» до двигуна підключена стартова батарея, у положенні «2» – Батарея 2, та у положенні «Всі» – підключені обидві батареї. При працюючому двигуні залежно від положення перемикача «1», «Всі», «2» - заряджатимуться відповідні батареї. Один із можливих варіантів перемикача показаний на малюнку.

Ця проста схема має деякі недоліки. 

Перемикач повинен розташовуватись досить близько від акумуляторів. 

 

Друга проблема полягає в тому, що користувач повинен сам визначати, в якому положенні необхідно встановлювати перемикач при зупиненому двигуні. Наприклад, якщо ми залишили перемикач у положенні «ВСЕ», акумуляторні батареї з'єднані паралельно і відповідно розряджатимуть одночасно при живленні інших споживачів під час стоянки. У цьому випадку є ризик не запустити двигун через глибокий розряд стартової батареї. 

Третя проблема полягає в тому, що батареї мають гальванічний зв'язок і при положенні "все" вони розряджатимуть один одного, а при відключених зовнішніх споживачах заряд цих батарей відбуватиметься нерівномірно.

 

Розгляньмо приклад. Схема 2
 

Наступна схема включення кількох батарей ґрунтується на блоці, який створює гальванічну розв'язку між цими батареями. Як правило, ізолятори батарей можуть мати один або два входи та два і більше виходів для підключення батарей. Ми не будемо докладно розглядати конструкцію цього блоку та наведемо лише схему його включення.

Для підключення батарейного ізолятора необхідно модифікувати електричну схему двигуна. Це і є основним її недоліком (крім ціни самого пристрою). 

 

Переваги очевидні:

Схема працює автоматично та дозволяє розв'язати акумулятори гальванічним способом. 

Завдяки цьому акумулятори заряджаються і розряджаються незалежно. Ризик не запуску двигуна зведений до мінімуму. 

 

Вимикачі живлення акумулятора служать для запобігання розряду батарей під час тривалої стоянки.

Найбільша проблема виникає при необхідності живлення споживачів напругою 24 вольти, а підвісний мотор видає 12 вольтів. Перше, що необхідно зробити — встановити два додаткові акумулятори по 12 вольтів і з'єднати їх послідовно. Живлення тролінгового двигуна (а це основний споживач струму з напругою 24 вольти) ми забезпечили.

Наступну проблему, яку необхідно вирішити: як забезпечити заряд цих акумуляторів від джерела струму напругою 12 вольтів. Найпростіший варіант — встановити систему перемикачів, що забезпечують паралельне з'єднання при заряді батарей тролінгового двигуна, і послідовне під час його роботи. Недолік цього способу – необхідно стежити за положенням перемикачів, як перед запуском тролінгового мотора, так і запуском основного двигуна.

Як приклад можна навести схему перемикання батарей за допомогою колодки. До колодки "мама" підключені акумулятори, до колодки - "тато" або тролінговий мотор, або ж колодка з перемичками, що забезпечують паралельне з'єднання акумуляторів.

Дорожчий варіант — це використовувати спеціальні електронні блоки, які автоматично визначають чи увімкнено або вимкнено тролінговий мотор, і в залежності від цього, з'єднують батареї паралельно або послідовно. На цій схемі — пристрій, назвемо його "Міст 24", у нормальному стані. А коли тролінговий двигун не працює й основний двигун вимкнений, він з'єднує акумуляторні батареї паралельно. При запуску основного двигуна батареї тролінгового мотора з'єднані паралельно і відбувається їх підзарядка від акумулятора. Ми зупинили основний двигун та включили тролінговий. Приблизно через 5 мілісекунд «Міст-24» перемикає батареї з паралельного з'єднання у послідовне. Коли ми вимикаємо тролінговий мотор, перемикання батарей з паралельного з'єднання в послідовне відбувається приблизно через 10 секунд. І тепер ви можете запускати свій основний двигун. Кожну свою дію система супроводжує світловою індикацією.

 

Підсумуймо
 

  1. Намагайтеся не підключати до пульта дистанційного керування інші споживачі, крім приладів контролю.
  2. При значній витраті електричної енергії встановіть другий акумулятор.
  3. Створіть систему гальванічної розв'язки стартової батареї та додаткових акумуляторів. 
  4. Постарайтеся забезпечити заряд додаткових батарей під час роботи основного двигуна.