Покупець, який вирішив придбати двигун для човна, стикається з тим, що зараз на ринку представлена величезна кількість двигунів від різних виробників. При виборі потрібно окремо розглядати властивості кожного човнового двигуна, оцінювати чи відповідає він умовам майбутньої експлуатації. Від правильного вирішення цього завдання безпосередньо залежить безпека та економність плавання. Також необхідно обов'язково ознайомитися з паспортними даними човна або катера, з'ясувати характерний розмір транця, який можна буде зіставити з даними двигуна.

 

Зараз є широкий вибір двигунів для човнів від різних торгових марок. Наприклад, можна вибрати мотор від Yamaha або Mercury, а можна зупинитися на менш відомих торгових брендах.

 

Які бувають двигуни?
Всі підвісні двигуни для човнів бувають двох типів: 

Двотактні та чотиритактні моделі. 

 

Відрізняючись за своїми характеристиками, кожен з них має переваги та порівняльні недоліки. Не можна сказати, що один двигун кращий, а інший гірший. Вибір того чи іншого типу залежить від сфери застосування. 

Двотактні двигуни більш поширені та мають більшу питому потужність (з розрахунку на кг ваги). Найчастіше, параметрів їхньої роботи цілком достатньо для будь-яких потреб. Однак там, де потрібна підвищена економічність та "чистота" експлуатації, мінімальні шум і вібрація, можна звернути увагу на чотиритактні моделі. Більша вага в більшості випадків окупається цими перевагами, а менша витрата палива при інтенсивній експлуатації за 2-3 роки зведе нанівець і різницю в ціні.

Наприклад, якщо ви займаєтеся риболовлею і пересуваєтеся на невеликі відстані, то вам буде достатньо двигуна на 2-3 к.с.  Водночас при покупці морського катера ви можете зупинити свій вибір на двигуні у 250 к.с. Також необхідно керуватися вимогами до потужності двигунів човнів, які пред'являють їх виробники. Потужність не повинна перевищувати максимальну, вказану в паспорті човна. 

Також важливо пам'ятати про те, що зі збільшенням потужності двигуна, падає його економність (наприклад, двигун 250 к.с. споживає до 90 літрів бензину на годину).

Необхідно також відповісти на запитання чи допускає човен або катер глісування? Під глісуванням зазвичай розуміється режим руху на великій швидкості, при якому вода змочує лише невелику частину корпусу човна. Вага човна, вантажу та екіпажу в такому випадку найбільше компенсується підйомною силою, що створюється цією частиною. У водовипромінювальному режимі значна частина корпусу занурена у воду і загальна вага скомпенсована в основному силою Архімеда. Якщо ж режим глісування вам не потрібен, то при виборі можна обмежитись малопотужними або середніми двигунами (2-15 к.с. залежно від навантаження).

Додаткові "коні" не забезпечать суттєвого приросту швидкості, а лише викличуть надмірне утворення хвиль. Крім цього, у водовипромінювальному режимі надто потужний двигун притопить корму човна і навіть при невеликих хвилях небезпека затоплення різко зросте. А от недолік потужності двигуна для човна, що глісує не дозволить йому розвинути максимальну швидкість або навіть зовсім вийти на глісування при великому навантаженні 

(умова для виведення на глісування: відношення потужності (у к.с.) до загальної ваги човна (в кг) повинно перевищувати 1/25, для човнів, що мати добре виражений кіль (кіловат) - 1/20, для кращих моделей човнів, оптимізованих для глісування - 1/35).

Однак необхідно дотримуватись і міри — при надмірній потужності човен, який глісує може виявитися недостатньо стійким (різко зросте ризик перекидання, що часто призводить до фатальних наслідків). 

Були розроблені спеціальні рекомендації (за кордоном вони зведені в стандарт), які обмежують потужність двигуна, що встановлюється в залежності від добутку довжини човна (L) на максимальну ширину транця (B) (кормової пластини, на якій кріпиться двигун). Так, наприклад, обмеження для човнів з розмірами LxB становлять: 

3x1,18 м – 3 к.с.

4x1,4 м – 30 к.с. 

За цими ж рекомендаціями для човна розміром 4,6x1,8 м можна отримати порівняно великі 85 к.с., але... 

Є ще один фактор, згідно з яким гранична потужність обмежується і характеристиками міцності корпусу, який може постраждати від сильних і частих ударів об хвилі. Тому, визначаючи максимально допустиму потужність двигуна, обов'язково ознайомтеся з обмеженнями, зазначеними в паспорті човна або катера.

Якщо економність для вас не є основним фактором, а вам потрібна насамперед висока швидкість, можна обрати двигун більшої потужності. Але для кожного судна існує межа потужності за умовами безпеки. Річ у тім, що при зростанні швидкості судна зростають і сили, які впливають на корпус. При перевищенні безпечного порога ці сили можуть викликати перекидання човна або його руйнування.