Розвиток підвісного двигуна
Сучасний підвісний двигун для човна заслуговує найвищої оцінки. Це блискуче поєднання високої потужності та малої ваги в одному невеликому агрегаті. Жоден тип катерного двигуна не мав так багато етапів розвитку за такий короткий час. Спочатку пусковий тросик, що намотується замінили пружинним пусковим пристроєм. Потім покращили систему запалювання, щоб при ручному запуску отримувати у свічках потужні іскри. Нині навіть двигуни потужністю 7,5 к. с. мають електричний стартер, а для двигунів потужністю 20 к. с. він вже став звичайним. У 1949 р. вперше з'явився задній хід, який можна перемикати. Отже, продаж човнових двигунів дуже вигідний.
Паливний бак раніше встановлювався у верхній частині двигуна. Зараз баки, забезпечені пристроєм для швидкого під'єднання, поставляються окремо, завдяки чому двигун став легшим, а запас палива збільшився. Добре зарекомендував себе випуск газів через маточину гребного гвинта, запроваджений фірмою «Mercury». Його почали застосовувати й на заводах інших фірм. Також впровадили амортизуючі підвіски та шумоізоляцію двигуна. Значно покращили захист двигуна від корозії в морській воді, хоча до цього часу ця проблема остаточно не вирішена.
Потужність підвісних двигунів постійно збільшується. Десять років тому потужність 70 к. с. вважалася величезною. Зараз всі великі заводи випускають двигуни потужністю 100-155 к. с, які протягом тривалого часу можуть працювати з максимальним навантаженням, особливо на гоночних катерах.
Раніше через додавання мастила в паливо, запальні свічки швидко замаслювалися і потребували очищення через кожні 20-50 год роботи. Завдяки заміні у двигуні підшипників ковзання на роликові підшипники, а також поліпшеній якості спеціального мастила, була змінена пропорція складових частин суміші, що існувала раніше: від 1:12 — 1:16 (1 частина масла на 12—16 частин бензину) до 1:50 навіть до 1:100. Сьогодні це дозволяє проводити очищення свічок через 200 год роботи двигуна.
Паливний бак раніше встановлювався у верхній частині двигуна. Зараз баки, забезпечені пристроєм для швидкого під'єднання, поставляються окремо, завдяки чому двигун став легшим, а запас палива збільшився. Добре зарекомендував себе випуск газів через маточину гребного гвинта, запроваджений фірмою «Mercury». Його почали застосовувати й на заводах інших фірм. Також впровадили амортизуючі підвіски та шумоізоляцію двигуна. Значно покращили захист двигуна від корозії в морській воді, хоча до цього часу ця проблема остаточно не вирішена.
Потужність підвісних двигунів постійно збільшується. Десять років тому потужність 70 к. с. вважалася величезною. Зараз всі великі заводи випускають двигуни потужністю 100-155 к. с, які протягом тривалого часу можуть працювати з максимальним навантаженням, особливо на гоночних катерах.
Раніше через додавання мастила в паливо, запальні свічки швидко замаслювалися і потребували очищення через кожні 20-50 год роботи. Завдяки заміні у двигуні підшипників ковзання на роликові підшипники, а також поліпшеній якості спеціального мастила, була змінена пропорція складових частин суміші, що існувала раніше: від 1:12 — 1:16 (1 частина масла на 12—16 частин бензину) до 1:50 навіть до 1:100. Сьогодні це дозволяє проводити очищення свічок через 200 год роботи двигуна.
Окремий паливний бак можна використовувати за потужності підвісного мотора від 5 к. с..
Електричний стартер — від 7,5 к. с.
Ручний стартер – до 60 к. с.
Дистанційне керування можна придбати для будь-якого двигуна потужністю від 5 к. с.
Термін служби підвісного двигуна
На термін служби підвісного мотора впливають три основні фактори: експлуатація в прісній або солоній воді; частота використання; догляд.
Проте, спробуймо визначити середній термін служби двигуна.
На заводах, двигуни, що випробовуються, часто працюють протягом 5000 год, між цим робляться лише невеликі перерви для огляду та догляду. Завдяки капітальному ремонту, невеликим періодичним лагодженням та хорошому обслуговуванню, термін служби підвісного мотора можна збільшити до 10 000 год.
Термін служби двигуна, який використовується на спортивних катерах, буде іншим. Найбільший успіх має підвісний мотор у воднолижному спорті, оскільки він добре переносить зміну швидкості від малої до високої. На максимальну потужність відрегульовано систему запалювання та теплообмін, а частоту обертання знижену приблизно до 3/4 від найбільшої можливої. Небажаним є тривале використання двотактного двигуна при неповному навантаженні, а також тривале зберігання його при випадковому короткочасному користуванні, оскільки під час бездіяльності корозія (внутрішня та зовнішня) проявляється сильніше.
Види пошкоджень двигуна
Безпосередні спостереження в ремонтних майстернях встановили такі види пошкоджень двигуна.
- Руйнування внутрішніх стінок в результаті зносу через застосування палива без додавання оливи.
- Прогорання днища поршнів при занадто сильному займанні та великому навантаженні на двигун під час перегонів;
- Вихід з ладу роликових підшипників і шестерень при нерегулярному змащенні підводної частини двигуна.
Термін служби двигуна, який використовується на спортивних катерах, буде іншим. Найбільший успіх має підвісний мотор у воднолижному спорті, оскільки він добре переносить зміну швидкості від малої до високої. На максимальну потужність відрегульовано систему запалювання та теплообмін, а частоту обертання знижену приблизно до 3/4 від найбільшої можливої. Небажаним є тривале використання двотактного двигуна при неповному навантаженні, а також тривале зберігання його при випадковому короткочасному користуванні, оскільки під час бездіяльності корозія (внутрішня та зовнішня) проявляється сильніше.
Види пошкоджень двигуна
Безпосередні спостереження в ремонтних майстернях встановили такі види пошкоджень двигуна.
- Руйнування внутрішніх стінок в результаті зносу через застосування палива без додавання оливи.
- Прогорання днища поршнів при занадто сильному займанні та великому навантаженні на двигун під час перегонів;
- Вихід з ладу роликових підшипників і шестерень при нерегулярному змащенні підводної частини двигуна.
❗Якщо підвісний мотор впав у воду, його потрібно негайно розібрати й висушити протягом 24 год, оскільки через корозію колінчастий вал і підшипники стають непридатними для подальшої експлуатації.
Маленькі двигуни зазвичай довговічніші, ніж великі: за ними легше доглядати, їх простіше віднести в гараж для чищення.
Порівняймо терміни служби підвісних двигунів.
Якщо час експлуатації двигуна становитиме приблизно 200 годин на рік, то довговічність малого двигуна потужністю до 12 к. с. може досягти 10 років. Щоправда, необхідно враховувати ремонтні роботи, потреба в яких збільшуються вже через п'ять років.
Порівняймо терміни служби підвісних двигунів.
Якщо час експлуатації двигуна становитиме приблизно 200 годин на рік, то довговічність малого двигуна потужністю до 12 к. с. може досягти 10 років. Щоправда, необхідно враховувати ремонтні роботи, потреба в яких збільшуються вже через п'ять років.
Великі двигуни потужністю від 50 до 125 к. с. у середньому експлуатуються протягом трьох років до першого ремонту. Після п'ятирічної експлуатації обслуговування та ремонт двигунів стають невигідними й у спортивних цілях і часто використовуються для службових потреб. Регулярне користування двигунами сприятливо впливає на їхню роботу.
Зазначені моторесурси спостерігалися під час експлуатації двигунів у річковій воді. При експлуатації у морській воді більшою мірою виникає проблема корозії. Оскільки мало власників підвісних двигунів добре промивають їх прісною водою після кожного використання, години роботи моторів слід скоротити. Скільки? Це залежить тільки від самого власника.
Зазначені моторесурси спостерігалися під час експлуатації двигунів у річковій воді. При експлуатації у морській воді більшою мірою виникає проблема корозії. Оскільки мало власників підвісних двигунів добре промивають їх прісною водою після кожного використання, години роботи моторів слід скоротити. Скільки? Це залежить тільки від самого власника.