Поговорімо сьогодні про консервацію човнового двигуна для зимового зберігання. Про те, як саме це робити та в якій послідовності ви можете прочитати у будь-якому додатку експлуатації човнових моторів. А ми підійдемо до питання більш детально й дамо вам кілька рекомендацій, які дозволять створити всі умови для правильного зберігання двигуна та подальшої його експлуатації. Ці рекомендації можна застосувати до всіх  двигунів човнів – і до імпортних, і до вітчизняних.

 

Консервація повинна проводитись незалежно від температури приміщення, в якому зберігатиметься двигун!!!
 

Крок 1
По-перше, готуючи човнові двигуни до тривалого зберігання потрібно перевірити чи в системі охолодження повністю відсутня вода. Двигун необхідно встановити на спеціальну стійку або якусь підставку і від'єднавши дроти від свічок запалювання, провернути його за допомогою ручного стартера так, щоб вода, що залишилася в каналах системи охолодження, вилилася. Знайте, що таким чином не завжди вдається повністю видалити воду із каналів системи охолодження двигуна. Тому краще зберігати свій човновий двигун у сухому опалювальному приміщенні, а не при мінусовій температурі повітря. У таких умовах також краще зберігаються гумотехнічні та пластмасові деталі.

Крок 2
Потрібно очистити мотор від бруду та пилу, добре промити бензином або гасом усі зовнішні поверхні та протерти насухо. А за потреби деталі двигуна слід очистити від нагару.

Спосіб очищення від нагару без розбирання двигуна. 
Для цього в кожен циліндр гарячого двигуна, встановленого свічковими отворами вгору так, щоб поршні закривали випускні вікна обох циліндрів, заливають суміш, що складається з 20% масла і 80% гасу. Після цього вкручують свічки й залишають двигун у такому положенні на 10-12 годин. Потім суміш зливають та запускають двигун на 20-30 хвилин. За цей час, розм'якшений, сумішшю нагар вигоряє.

Крок 3
Далі приступають, власне, до консервації човнового двигуна. Двигун прогрівають і ставлять отворами свічок вгору, встановлюють поршні почергово в положення нижньої мертвої точки та вливають через свічкові отвори по 50-70 см3 чистої зневодненої авіаолії МС-20. Дають витримку 1-2 хв і плавно провертають колінчастий вал за маховик на три-чотири обороти. Після цього човновий двигун ставлять у вертикальне положення і додатково провертають колінчастий вал за маховик на два-три оберти. Очищені від нагару свічки запалювання встановлюють на місце.

 

Можна також використовувати інший спосіб консервації. 
 

Двигун запускають та прогрівають до робочої температури, після цього паливний шланг від бензобака від'єднують від двигуна. За допомогою шприца у змішувальну камеру карбюратора впорскують малими порціями 80-150 см3  автотракторного мастила до зупинки двигуна. Масляний туман, що утворюється при цьому в кривошипній камері, поступово змащує всі необхідні деталі двигуна.
Після консервації в отвори дейдвуда та карбюратора слід поставити заглушки з дерева чи паперу. Порожнину редуктора необхідно промити чистим бензином і заповнити свіжим мастилом. Зневоднення оливи відбувається при її нагріванні до 105-110 °C з витримкою до припинення виділення піни та потріскування. 

Гребний гвинт також слід зняти та змастити його тонким шаром солідолу та поставити на місце. Місця тертя зовнішніх деталей потрібно також змастити консистентним мастилом.

 

Важливо памʼятати                  
 

Човнові двигуни, оснащені електростартером, вимагають більшої уваги в період зберігання, ніж двигуни з ручним запуском. Якщо човен знаходиться весь час на відкритому повітрі, рекомендується зняти пульт дистанційного керування з електричними проводами та помістити його на зберігання у сухому місці.

Акумулятор на період між сезонами "вимкнути" не можна. Він менше зношується, якщо зберігати його в прохолодному місці, але слід мати на увазі, що електроліт в розрядженому акумуляторі може замерзнути. Краще його зберігати у приміщенні, забезпечивши захист від вологи. Акумулятори, у яких кількість електроліту становить менше половини, необхідно підзаправити. Підзаряджати його потрібно не рідше одного разу на два місяці, тому що в іншому випадку він розряджається і виходить з ладу.

Не рекомендується економити, намагаючись зберегти невикористане пальне від одного сезону до іншого. Наприкінці сезону потрібно спорожнити паливний бак і промити його чистим бензином, оскільки мастило, що залишилося, може утворювати смолисті речовини за зимові місяці. Зберігати бак рекомендується у сухому захищеному місці зі знятою кришкою заливної горловини.

Не закривайте двигун, акумулятор або паливний бак герметичним кожухом або плівкою – під таким захистом може утворитися конденсат, що викликає ржавіння деталей.

В результаті консервації двигун матиме захист у вигляді масляної плівки, проте рекомендується не рідше одного разу на місяць протягом зими прокручувати його вручну, забезпечуючи збереження захисної плівки на поверхні деталей. Період зберігання є часом, коли необхідно проводити ретельний огляд човнового мотора, підтягувати кріпильні деталі та перевіряти такі елементи, як паливопроводи, проводи високої напруги в системі запалювання, а також інші деталі, схильні до пошкодження та зносу.