Гребний гвинт впливає на роботу вашого судна у воді, так само як колеса на хід автомобіля на дорозі. Таким чином, гребний гвинт є своєрідною сполучною ланкою між вашим двигуном та безпосередньо водою. Тому вибір гвинта – це один із визначальних чинників для досягнення оптимальної роботи судна.

 

Як правильно вибрати гвинт 


Діаметр гвинта — це діаметр кола, що описується зовнішніми кромками лопатей. Як правило, для невеликих човнів використовують гвинт із великим зовнішнім діаметром, а для швидкісних суден – з меншим. Чим менші обороти двигуна, тим більший діаметр (менша швидкість двигуна або більший редуктор). При збільшенні площі лопатей – діаметр теж буде збільшуватися.

 

Крок гвинта — це відстань, яку “пройшов” гвинт в осьовому напрямку за один оборот без урахування прослизання.

Прослизання — різниця між реальним кроком та кроком гвинта (з'являється через часткове стікання води з лопатей).

Дискове відношення — відношення площі лопатей до площі описуваного кола.

 

Найважливіший параметр, на який звертають увагу насамперед — це крок гвинта. Це головна характеристика, яка впливає на навантаження двигуна. Чим більший крок, тим більша швидкість, але при цьому двигун повинен розвивати максимально дозволені паспортні обороти. 

Якщо ви не геній проєктування гребних гвинтів — обов'язково використовуйте тахометр при виборі кроку. Діаметр гвинта має велике значення, проте їх виробники давно привели цей параметр відповідно до потужностей, обертів і крутного моменту двигунів. Тому буде правильно вважати — чим вищий крок гвинта, тим менший діаметр і навпаки. 

 

Компанія Michigan виготовляє деякі гвинти, що відрізняються діаметром та дисковим ставленням для більш ретельного підбору. Зверніться до фахівця, щоб вам пояснили чи варто застосовувати нестандартні гвинти. Від величини прослизання залежить ККД рушійного комплексу. Чим менше прослизання, тим вище ККД і навпаки. Зазвичай, також правильним є твердження, що чим менше обертів розвиває двигун (при положенні дроселя — повний), тим вище ковзання і нижче ККД. Нормальним можна вважати прослизання 18%.

Гребний гвинт з однією лопаттю буде найбільш ефективним у тому випадку, якщо вас не дратує вібрація. Якщо ж ви хочете досягти балансу між ефективністю та вібрацією, то слід вибрати дволопатевий гвинт. Чим більше лопатей, тим менша ефективність гвинта, але водночас плавніша робота. Більшість гвинтів йдуть із трьома лопатями для досягнення оптимального рівня вібрації, розмірів, ефективності та вартості. Різниця в ефективності між дво – трилопатевими гвинтами практично не помітна, а ось різницю в рівні вібрації ви відчуєте. Практично всі швидкісні гвинти три- або чотирилопатеві.

 

Як вибрати гвинт, якщо ваш двигун розвиває оберти, що відрізняються від паспортних.


Якщо обороти нижчі — зменшіть крок гвинта і зважайте на те, що зазвичай зменшення кроку на 1 дюйм (25.4 мм) підвищить обороти приблизно на 200.

Якщо обороти вищі — зробіть, так само як запропоновано вище, але навпаки.

 

Як отримати максимальну швидкість.
 

Використовуйте нержавіючі гвинти, а ще краще нержавіючі поліровані гвинти, а в ідеалі – нержавіючі вентильовані поліровані гвинти. При цьому оберти трохи можуть зрости.

Для досягнення максимальної швидкості використовуйте гвинти з високим ККД на великих швидкостях, наприклад Ballistic від Michigan. При застосуванні трилопатевих гвинтів цієї серії оберти зростуть суттєво, тому, можливо, є сенс збільшити крок. При застосуванні чотирилопатевих гвинтів (якщо енергоозброєність вашого судна висока) оберти, швидше за все, не збільшаться через зменшення проковзування.

Не дозволяйте пошкодженому гвинту порушувати ваші плани. Завжди тримайте гвинт на борту човна.